Wat zijn de gevolgen van een magnesium tekort?

Voor heel wat mensen geldt dat ze tijdens hun leven geconfronteerd worden met een magnesium tekort. Dit hoeft lang niet altijd gepaard te gaan met symptomen. Voor heel wat mensen geldt dat ze te kampen hebben met een gebrek aan magnesium zonder dat ze dit goed en wel beseffen. Het is dan ook zo dat elke persoon hier anders op reageert. In ieder geval, wil jij graag meer te weten komen over de gevolgen van een tekort aan magnesium en vooral ook wat je er precies aan kan doen? Dan is het zeker de moeite waard om even snel de onderstaande informatie door te nemen.

Hoe vaak komt een magnesium tekort in de praktijk voor?

Een magnesium tekort komt in de praktijk veel vaker voor dan je denkt. Sterker nog, we kunnen in principe vaststellen dat het merendeel van de mensen met een dergelijk tekort wordt geconfronteerd. Dit gezegd hebbende is het zo dat dit vaak gebeurt zonder dat de persoon in kwestie dat goed en wel beseft. Het is dan ook zeker niet zo dat iedereen er evenveel effect van ondervindt. Ondanks het feit dat een tekort aan magnesium dus vrij vaak voorkomt moet het gezegd dat er toch maar beter aandacht aan kan worden besteed. Dit zeker wanneer je niet wil dat je plots toch symptomen gaat krijgen of dat de bestaande symptomen erger zullen worden.

Wat zijn de symptomen van een tekort aan magnesium?

Er kunnen ongelofelijk veel symptomen gepaard gaan met een tekort aan magnesium. In eerste instantie is het zo dat er vaak sprake is van een spasme van het ooglid. Dit is eigenlijk het meest opvallende symptoom dat wijst in de richting van een magnesium tekort. Er zijn echter ook nog heel wat andere symptomen die hieraan te wijten kunnen zijn die net wat minder uniek zijn. Denk op dit vlak bijvoorbeeld maar eens aan hoofdpijn, een gevoel van duizeligheid, concentratieproblemen en ga zo maar door. Voor al deze verschillende symptomen geldt uiteraard dat ze ook kunnen optreden bij een bepaalde aandoening, maar ook een tekort aan magnesium kan ervoor verantwoordelijk zijn. 

In welke voedingswaren kan je magnesium vinden?

Voor verschillende voedingswaren geldt dat ze ongelofelijk rijk zijn aan magnesium. Indien er sprake is van een tekort aan magnesium kan het dan ook altijd interessant zijn om eraan te denken om één of meerdere van de onderstaande voedingswaren in je maaltijdplan te verwerken. Enkele voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium zijn in ieder geval de volgende: 

  • Chocolade die rijk is aan cacao; 
  • Peulvruchten zoals bijvoorbeeld bonen en erwten; 
  • Amandelen evenals noten en volle granen; 
  • Groene groenten zoals bijvoorbeeld spinazie; 
  • Bepaalde vruchten zoals een banaan, een appel evenals een avocado; 
  • Vis en zeevruchten; 

Op het ogenblik dat er sprake is van een ernstig magnesium tekort is het eventueel ook een mogelijkheid om te overwegen om magnesiumsupplementen te gaan slikken. Wil je dat eigenlijk liever niet? Dan is het sowieso een goede start om ervoor te kiezen om één of meerdere van de bovenstaande voedingswaren tot je te nemen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *